• normal
  • medium
  • big

registreer

Forum

Handhavingsteam en honden

Dit is het allereerste berichtje dat ik op deze site plaats, en hoop dat ik de juiste rubriek gekozen heb.

Zoals bekend hebben hondeneigenaren sinds een tijd de plicht de uitwerpselen van hun huisdier op te ruimen en ze op de meeste plekken in de stad aangelijnd te houden. Ofschoon eigenaar van een - overigens piepklein - hondje kan ik het met deze maatregelen niet oneens zijn. Hondenpoep op straat is afschuwelijk en loslopende honden kunnen niet-liefhebbers angst aanjagen en/of verkeersongelukken veroorzaken.
Niettemin maak ik ernstig bezwaar tegen de manier waarop de gemeente denkt de verordening te handhaven.

Vanochtend liet ik mijn hondje even los op een grasveldje omdat zijn halsriem in de war raakte met die van de hond van mijn buurvrouw met wie ik een praatje maakte. Wie schetst mijn verbazing toen precies op dat moment twee medewerkers van het handhavingsteam uit een huurauto van de Fa Hertz sprongen om mij en mijn buurvrouw op onze plicht te wijzen. Gelukkig waren beide personen coulant genoeg om ons niet te bekeuren en het bij een waarschuwing te laten, maar ik vraag me in allen gemoede af of deze 'undercover' methode wel geoorloofd is. Ik trek niet graag vergelijkingen, maar het deed me serieus denken aan de bestelauto's van zogenaamde vis- of bakkersbedrijven in de voormalige DDR om de medeburgers te bespieden...

Als de gemeente niet ook nog eens een fiks bedrag aan hondenbelasting zou eisen, zou ik er misschien nog een beetje om kunnen lachen, maar ik vind dit echt te ver gaan. Van de opbrengst van de hondenbeasting worden auto's gehuurd om hondeneigenaren vervolgens verder te kunnen bekeuren...? Het moet toch niet veel gekker worden.

Ik ben benieuwd wat u van een dergelijke uitvoering van de hondenverordening vindt.

Reacties

reactie op: Handhavingsteam en honden

Dagelijks moet ik ervoor zorgen dat mijn kinderen de drollen op straat ontwijken. Er zijn te veel a-sociale hondenbezitters die het voor de rest verpesten. Wat mij betreft mag het handhavingsteam daarom streng zijn. Al vind ik het loslopen wel wat overdreven.

Anja

reactie op: Handhavingsteam en honden

Dagelijks moet ik ervoor zorgen dat mijn kinderen de drollen op straat ontwijken

Alle begrip. Het is inderdaad onvoorstelbaar dat sommige hondenbezitters hun hond de behoefte gewoon op de stoep laat doen, en als hondenbezitter heb ik daarvoor soms een plaatsvervangende schaamte, naast de ergernis daarover. En ik vind het ook doodgewoon dat men geacht wordt de eigen rommel op te ruimen, hondenpoep, lege flesjes bier, colablikjes, vuurwerkafval met oudjaar, flessen en papier naast de daarvoor bestemde bakken in plaats van erin... noem maar op. Waar ik bezwaar tegen maak, is het onevenredig strenge optreden - nu zelfs undercover (!) - tegen (vermeende) overtredingen door hondenbezitters in verhouding tot andere horizonvervuilende activiteiten zoals hierboven genoemd.